فیلم/برگزاری نمایشگاه و نشست "آیین های عاشورایی تهران با نگاهی ویژه به شمیران" در مجموعه نیاوران

 

مراسم افتتاح نمایشگاه و نشست «آیینهای عاشورایی تهران با نگاهی ویژه به شمیران» با هدف پاسداشت و معرفی مواریث ملموس و ناملموس عاشورایی اعم از آیین ها و تکیه های ثبت ملی شده منطقه شمیران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

این مراسم با حضور احمد مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیژن مقدم مدیر این مجموعه و جمعی از پیرغلامان و محبین اهل بیت منطقه شمیرانات و سایر علاقه مندان در تالار آبی این مجموعه همراه بود.

در این برنامه نشستی با حضور مهرشاد کاظمی پژوهشگر و تهران پژوه، سید مهدی اعرابی شمیران پژوه و مرتضی رضوان فر پژوهشگر میراث ناملموس برگزار و آثار میراث ملموس و ناملموس عاشورایی شمیران مورد بررسی قرار گرفت.

همزمان با این نشست نمایشگاهی در 3 بخش برگزار شد: 

*بخش نخست آثاری از گنجینه موزه های نیاوران با محتوای مذهبی شامل پرده قهوه خانه ای، نقاشی های شمایلی، اشیایی که آیات بر روی آنها حک شده و غیره است.

*بخش دوم مجموعه ای از عکس و سند تکایای شمیران متعلق به آرشیو مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان است که در آن آیین ها و بناهای تکیه های شمیران که در دوران قاجار توسط عکاسان آن زمان ثبت شده بوده به نمایش گذاشته شد.

*بخش سوم هم معرفی تکایا و حسینیه های منطقه شمیران است؛ که تعدادی از این بناها و آیین ها هم در فهرست میراث ملموس و ناملموس ملی ثبت شده اند. در این بخش آثاری نیز که متعلق به تکیه های منطقه بودند به نمایش گذاشته شد.

اجرای پرده خوانی با موضوع واقعه کربلا توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار از روی پرده قهوه خانه ای که موضوع آن واقعه عاشورا بوده و متعلق به مخزن کاخ موزه اختصاصی نیاوران می باشد و شعرخوانی با موضوع واقعه عاشورا توسط دانیال خلج دیگر بخش این برنامه بود.

دعوت از مهمانان و بازدید از تکیه تاریخی نیاوران که از قدیمی ترین تکایای تهران محسوب می شود پایان بخش مراسم بود.

نمایشگاه و نشست «آیین های عاشورایی تهران با نگاهی ویژه به شمیران» با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک، تکایای شمیران و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار شد.

تصویر و تدوین: کریم صباغی

شناسه خبری: 3309
تاریخ انتشار: 1402/6/917:13
هشتگ ها: #آیین های عاشورایی, #کاخ نیاوران

آخرین مطالب